עגלת קניות

הפרעות שינה ונחירות – עד כמה זה מסוכן ואיך מטפלים?

עשרות אחוזים באוכלוסיה הבוגרת בישראל סובלים מהפרעות שינה מסוגים שונים. ניתן לחלק את סוגי הפרעות שינה לכמה קבוצות. יש הפרעות שינה הקשורות למנגנון השינה עצמו, יש הפרעות כתוצאה ממחלות אשר משפיעות באופן ישיר או עקיף גם על השינה שלנו. הפעם בחרנו להתייחס דווקא להפרעות המגיעות מתוך מנגנון השינה עצמו.

 

הפרעות מהסוג הזה נקראות גם אינסומיה. יש גם הפרעות שנובעות כתוצאה מקשיים מסוגים שונים בנשימה שלנו.

 

מדוע זה נגרם?

כמובן שיש הבדל בין הפרעות שינה מסיבות פסיכולוגיות להפרעות שינה הקשורות במנגנון השינה בהיבט של הסיבות שהן נוצרות. בהיבט של קושי בנשימה, הסיבות לרוב קשורות לגורמים כמו מבנה בסיס הגולגולת, השמנה, הגדלה של שקדים אצל ילדים וכדומה.

 

איך אני יודע שיש לי הפרעה בשינה?

  1. תחושה בבוקר ובמהלך היום – אם אתם מתעוררים בבוקר עייפים או חשים עייפות במשך היום, יש סבירות גבוהה שמדובר בהפרעת שינה.
  2. התעוררויות במשך הלילה – אמנם התעוררות במשך הלילה היא דבר טבעי אבל אם זה מתרחש מספר פעמים ומפריע ברצף השינה, כנראה שמדובר בהפרעת שינה.

 

מדוע אנשים נוחרים?

מי שבדרך כלל נוחר אלו הם הגברים. אנשים רבים בטוחים כי נחירות מעידות על בעיות בסינוסים אבל הן בכלל נוצרות באזור הלוע וממנו הן גם יוצאות. ההגדרה של נחירה היא רעש נשימתי אשר נוצר בזמן שאנו מכניסים אוויר כתוצאה מרטט של רקמות רכות הנמצאות בלוע. למעשה, למעלה מ-60% מהגברים בגילאי 50-60 נוחרים בזמן השינה. נשים מתחילות לפתח את התופעה אחרי גיל המעבר.

נחירות עלולת לנבוע גם משינה בתנוחות לא בריאות. שינה על מזרן איכותי המותאם למידות הגוף וכרית אורטופדית עשויים לשפר את איכות השינה ואף לצמצם את עוצמת הנחירות.

יש שתי סיבות עיקריות להיווצרות של הנחירות:

  1. שומן גברי המתרכז באזורים כמו הצוואר והבטן.
  2. חולשה של השרירים במערכת הנשימה העליונות כתוצאה מהורמון הגברי הטסטוסטרון. ההורמוניים הנשיים לעומת זאת, מחזקים את השרירים.

 

ומה הקשר בין נחירות לבעיות נשימה?

יש סיבה מרכזית שבגללה נחירות יכולות להוביל לבעיה רפואית וזה נקרא דום נשימה בשינה. כלומר, אנשים הסובלים מדום נשימה בשינה, גם נוחרים. העניין הוא שלא כל מי שנוחר, יש לו גם דום נשימה. מדובר במחלה מאוד מסוכנת בה האדם מפסיק לנשום במהלך שנת הלילה ומתחיל להיחנק. אמנם אותם אנשים מתעוררים ומסדירים את הנשימה אחרי שהם מתעוררים אבל זה בעצם גורם לעייפות מאוד גדולה ולשינויים ברמת האספקה של החמצן בדם. זה יכול להוביל להיווצרות של דלקת ומשם להתקפי לב, שבץ מוחי ואפילו למוות. לכן, כל אדם שסובל מעייפות ונוחר בלילה, חייב לעבור בדיקה האם הוא סובל מדום נשימה.

 

איך מטפלים?

יש כמה שיטות טיפול נהוגות לאנשים הסובלים מדום נשימה:

  1. ירידה במשקל – עודף משקל מהווה סיבה עיקרית לתופעת דום נשימה.
  2. הימנעות מאלכוהול – מחליש את דרכי הנשימה העליונות.
  3. נטילת תרופות מקבוצת בנזודיאפנים הגורמות לנחירות.
  4. הימנעות משינה על הגב.
  5. ניתוח.
  6. התקן.

 

WhatsUp
WhatsUp Us
WhatsUp
שלום, שמי דן. איך אוכל לעזור?